V předchozím článku Vystoupení z komfortní zóny jsem zmiňovala 3 guny z jógové terminologie. Jako jogínce mi to nedá, abych se nepodělila o více informací ze světa jógy a možná tím rozšířila okruh praktikujících 😊.
I v dnešní době si totiž mnoho lidí s jógou pojí krkolomné pozice a předem ji odsoudí jako něco, co ani nechtějí zkusit. Někteří ji přeci jen zkusí a odchází s tím, že to není nic pro ně. To je ale velká škoda. Nejen proto, že jóga nabízí mnoho stylů, kde si každý může vybrat ten, který mu bude nejvíce vyhovovat. Z lekcí můžete odcházet zrelaxovaní, vytancovaní i zpocení, jak komu vyhovuje.
Ale především proto, že jóga je mnohem více, než jen ásány (pozice). Jóga je filosofický směr, který se zabývá rozvojem duchovního života s cílem dosáhnout mókši (vysvobození) z koloběhu znovuzrozování (samsáry).
Slovo jóga znamená sjednocení, spojení, rovnováhu. Jóga je čisté bytí v přítomném okamžiku, tady a teď, poznání sebe sama, svého pravého já, prostřednictvím uvědomování a zmenšování ega.
Cílem jógy je jednota těla a duše, dosažení klidu a rovnováhy mezi tělem a myslí, naučit se naslouchat svému srdci.
Pro ty, kterým to zní moc vznešeně bych jógu přiblížila jako cestu, na které si zlepšíte svoji fyzickou kondici zvýšením síly svalů, pružnost a rovnováhu. Mezi další benefity pravidelného praktikování patří snížení stresu, úzkosti, zklidnění mysli, více energie a životního elánu a mnoho dalších.
Ať již začnete praktikovat jógu s cílem zlepšení svého zdraví nebo za účelem rozvojem duchovního života, vše je správně. Každý jdeme svoji vlastní cestou, která nám je předurčena. Je jen na vás, jestli budete chtít proniknout do tajů jogínské filosofie i své duše nebo se soustředíte pouze na praktické přínosy pravidelného cvičení.
Pokud váš zájem o jógu přesahuje to, jak si protáhnout či posílit fyzické tělo, může být učení o třech gunách vodítkem, které pomůže chápat celý svět se všemi jeho projevy, včetně poznání sebe sama. Pro praktikující je pochopení gun důležité zejména proto, aby si lépe uvědomili, zda se na cestě jógové praxe posouvají vpřed (sattva), přešlapují na místě (radžas) nebo ztrácí směr (tamas).
Dle učení sámkhja (nauka o dualitě) lze proces stvoření chápat jako rostoucí zaplétání se do nevědomosti. Pokud je však hledajícímu přesně popisováno, jak zabloudil, může udělat kroky zpět, vymanit se ze zmatku a najít osvobození. K tomu nabízí jóga různé metody cvičení, popsané v Jógasútrách. Sámkhja předpokládá dva základní principy, které tvoří celý svět: puruša a prakrti. Puruša je skutečnou vnitřní podstatou všeho neboli čisté vědomí. Je statický, neměnný, bez pohybu. Druhým principem této dualistické filosofie je prakrti. Lze ji chápat jako prvotní povahu, která je základem všeho, co vzniká. Představuje pohyb, změnu. Prakrti je složena ze tří velmi odlišných vlastností, tzv. gun.
Guny jsou prvky, kvality, které ovlivňují charakter v celé naší existenci. Jsou to věčné principy nehmotného rázu, jsou to vibrace, které prostupují vše živé. Není chvíle, kdy by na nás tyto kvality nějak nepůsobily. Ovládají naši psychiku, ovlivňují to, jak se cítíme, jak myslíme, co přijímáme i co odmítáme. Tvoří základ našim emocím. Sattva, radžas a tamas.
SATTVA znamená dobro, čistota, vede ke skutečnosti, k pravdě. Sattva je kvalita rovnováhy, klidu, bdělosti, udržování. Je to lehká, vzhůru směřující vibrace, jejíž součástí je soucit, spravedlnost a touha po pravdě. Sattva ovlivňuje chování, které je empatické, intuitivní, laskavé. Je to čisté duchovní bytí, umožňující vývoj vědomí.
„Sattva je čistá, jasná, bez utrpení. Když převládá sattva, svítí světlo moudrosti skrze všechny brány těla. “
RADŽAS je kvalitou činorodosti, aktivity. Je to aktivní, stimulující, vášnivá síla, která narušuje starou rovnováhu a uvádí do pohybu změnu. Znamená pozemské neduchovní světlo, na rozdíl od tamas vidí zlo a neschopnost, lenost a nedbalost a chce s tím bojovat, vše ovládnout a mít po kontrolou, zvyšuje náš egocentrismus. Je činnou silou sattvy i tamasu, ale její dominance s sebou nese neklid, rozruch a zkreslování reality.
„Když převládá radžas, usiluje člověk o sobecké, chamtivé cíle, poháněn neklidem a touhou.“
TAMAS značí temnotu, otupělost, nevědomost. Představuje lenost, pasivitu, zlomyslnost, depresi, je to neschopnost vidět věci v pravém světle. Tamas skrývá přítomnost vědomí, odpojuje nás od vnímání a prožívání skutečnosti.
„Když tamas dominuje, žije člověk ve tmě – pomalý, zmatený a je snadné ho oblouznit.“
To, co tvoří naše myšlení a chování, není jen vliv jedné guny, ale jejich kombinace. Jedinec, který by se nacházel čistě v sattvě, by nevykonával žádnou činnost, a proto do sattvy vstupuje vliv radžasu. Ten člověka aktivuje, díky čemuž se stává cílevědomý, snaží se být spolutvůrcem světa, pomáhat a být tvořivou silou v rámci dobra. Když však převládne radžas, aktivita se zvyšuje a člověk se stává neklidným. Workoholici, politici, podnikatelé, kteří jen pracují k udržení pozice a bohatství jsou ovládáni silným vlivem radžasu. Když do hry vstupuje suverénní role tamasu, ale radžas si stále drží silnou převahu, začnou člověka ovládat negativní emoce, jako je nenávist, hněv, averze, násilí, touha trestat a ovládat druhé. Pokud tamas získá značnou převahu, přichází apatie, lenost, neaktivita, člověk ztrácí chuť tvořit a měnit. Někdy však silná převaha tamasu ve své nevědomosti přináší jedinci spokojenost nebo spíše iluzi spokojenosti. Tato spokojenost je velmi prchavá. Jednoho dne se stane, že tento stav vyruší aktivace radžasu. Radžas aktivuje mysl, aby se mohlo čelit nežádoucímu sílícímu vlivu tamasu a nevědomosti v mysli. Tato aktivace však bývá bolestivá a projevuje se v podobě různých duševních bolestí.
Samotné guny nelze chápat jako negativní nebo pozitivní. Pouze jejich nerovnováha způsobuje problémy. Všechny 3 guny se prolínají a vzájemně se ovlivňují. Jsou jako tři přátelé, kteří mají rozdělené schopnosti, ale navzájem spolupracují, aby došli směrem k cíli. Cílem je dle sámkhji požitek duše a její konečné osvobození od všech strastí.
Pokud jde o skutečné a konečné osvobození, je nezbytné překročit všechny tři guny. Jógová praxe podporuje sattvu. Abychom ale mohli vědomě vnímat účinky gun, je také potřeba posílit schopnost pozorování prostřednictvím meditace.
Dle Krišny překonání gun vyžaduje oddanost a neochvějnou lásku. Na otázku, co odlišuje člověka, který prohlédl hru gun a překonal ji, odpovídá:
„Zůstává nestranný a nedotčený činností gun. Velmi dobře si je vědom toho, že guny jednají, ale zůstane klidný ve svém středu a nekolísá. Zakotvený v sobě je pořád stejný, v potěšení a bolesti, ve chvále a pokárání, v dobromyslnosti a nelaskavosti. Hlína, kámen a zlato pro něj znamenají to stejné. Totéž čest a hanba, rovnost s přáteli a nepřáteli, úplně se vzdal sobeckého úsilí. Takový je ten, kdo překročil guny.“